Skip to main content

Kosár

Pontosítsuk mi is a Formula-E

A Formula–E egy elektromos autóverseny kategóriája, szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) határozza meg. A Formula–E célja, hogy a legmagasabb szinten versenyezzenek az együléses elektromos autók. 2012-ben alapították meg a sorozatot, de az első szezon csak 2014-2015-ben indult.

Formula e Története

A sorozatot 2012-ben álmodták meg, az autók bemutatása 2013-ban megtörtént, míg az első bajnokság 2014-ben vette kezdetét.

 2012 szeptemberében bejelentették, hogy a korábbi Formula–1-es pilóta Lucas di Grassi lesz a sorozat tesztpilótája. Novemberben bejelentették, hogy 42 autó fog rajthoz állni. A Formula–1-es McLaren fogja biztosítani a motort, a sebességváltót és az elektronikai berendezést az összes autóba. A karosszériáknál a Dallara a Spark Racing Technologies-zel fog együttműködni.

 A 2014-es szezonra 10 nagyvárosban fognak versenyt rendezni. A legtöbb sportággal ellentétben a Formula–E sorozat versenyzői utcai pályákon fognak versenyezni. Rio de Janeiro és Róma az első két helyszíne a sorozatnak. A FEH tárgyalásokat folytat London polgármesterével, Boris Johnsonnal egy esetleges verseny megrendezéséről. 2013 májusában nyilvánosságra hoztak 9 várost, ahol versenyt fognak rendezni a 2014-es debütáláskor: London, Róma, Los Angeles, Rio de Janeiro, Miami, Peking, Putrajaya, Bangkok, Buenos Aires és Berlin.

 A Drayson Racing és a China Racing az első két csapata a sorozatnak. 2013. július 17-én hivatalosan bejelentették, hogy a harmadik csapat az Andretti Autosport lesz.

 A sorozat első szezonjában Londonban dupla futamot rendeztek. A kvalifikáción négy csoportra osztották a mezőnyt, amelyekbe sorsolással kerültek ki a pilóták. Ezek önálló, 10 perces etapokban hajtottak a pályára, a rajtsorrendet pedig a kombinált eredmény határozta meg. A pole-pozíciós 3 bajnoki ponttal is gazdagodott. A szezon során Sébastien Buemi háromszor, Nelson Piquet és Sam Bird 2-2 alkalommal nyert, míg Lucas di Grassi, Jérôme d’Ambrosio, Nicolas Prost és António Félix da Costa 1-1 futamot nyert meg. 35 pilóta vett részt a sorozat első évében versenyen. A konstruktőrök bajnokságát az e.dams Renault nyerte, míg az egyéni bajnoki címet Nelson Piquet Jr. nyerte meg Sébastien Buemi előtt 1 ponttal.

A 2015-16-os második szezonban a négy csoport maradt, de mindössze 6 perc áll rendelkezésükre. A csoportok kombinált eredménye határozza meg a 6.-tól 20. pozícióig tartó rajthelyeket, az öt leggyorsabb versenyző viszont egy Super Pole-on vesz részt. Az Autódromo Hermanos Rodríguez elnevezésű mexikói pályára is ellátogat a mezőny, de nem ugyanazt a vonalvezetést fogják használni, mint a Formula–1-ben, hanem egy 2,14 kilométeres változatot, amely nagyrészt a jelenlegi célegyenes egy szakaszát szintén magában foglaló oválpályából áll

 

Forrás: Wikipédia

A Formula–E szabályai

  • 10 csapat vesz részt a bajnokságban, 20 pilótával és 40 autóval
  • Minden csapatnak 2 versenyzője lesz és 4 autója
  • A bajnokság 10 városban kerül megrendezésre
  • A pályák hossza 2,5 és 3 kilométer közt lesz, utcai helyszíneken
  • 3 másodperc alatt gyorsulnak 0-ról 100-ra, végsebességük 220 kilométer per óra körül van
  • A hangerő kisebb, mint más versenyautók esetében, körülbelül 80 decibel

Versenyszabályok

  • Reggel szabadedzéssel kezdenek, majd következik az időmérő edzés
  • Az időmérő edzésen a pilóták 1-1 mért kört tesznek meg mindkét autójukkal
  • Az öt leggyorsabb versenyző viszont egy Super Pole-on vesz részt
  • Az időmérő edzést egy kétórás szünet követi, mely során feltöltik az autókat
  • A futam során egy bokszkiállást teljesítenek a versenyzők, amikor autót cserélnek
  • A bokszkiállás során a lemerült autóból átülnek a második, feltöltött versenygépbe

A versenyek körül belül 45 percesek lesznek.

A pontozási rendszer


Forrás: Wikipédia

Forrás: Wikipédia , www.fiaformulae.com 2019.

Válasz

error: Content is protected !!